zaterdag 25 september 2010

Richard Paul Russo - Carlucci


Dat ik bijna al het werk van Richard Paul Russo (niet verwarren met Richard Russo, literator) gelezen heb, is geen indrukwekkende mededeling. Russo heeft namelijk in twintig jaar tijd maar vijf romans geschreven. Zijn horror-SF Ship of fools maakte op mij vooral indruk vanwege goede karakterisering, een bittere stijl en vooral een donkere sfeer. Dat het verhaal niet al te origineel was, was voor mij door deze sterke kanten bijzaak.

Carlucci is een omnibus-uitgave van zijn eerste drie romans (Destroying Angel, Carlucci's edge, Carlucci's heart) die min of meer op elkaar aansluiten. Deze SF-thrillers spelen zich af in een toekomstig San Francisco, waar corruptie, vervuiling n verarming zich overal manifesteren. De politie heeft slechts bepaalde delen van de stad onder controle, terwijl er zones zijn waar niemand jurisdictie heeft, behalve de vele bendes. In deze niet al te geweldige omstandigheden probeert de doorgewinterde rechercheur Carlucci om criminelen in de kraag te vatten. Hij raakt echter vaak in de problemen bij hogere machten, die minder problemen met het overtreden van de wet hebben. De plots zijn leuk en bevatten wel wat onverwachte wendingen, maar ik vond ze soms wat voorspelbaar. Russo vertrouwt gelukkig veel op psychologische spanning en niet op het gedetailleerd beschrijven van gruwelen.

Het sterke punt van de boeken is de rijke achtergrond waarvan je maar een klein gedeelte van te zien krijgt. De glimpjes maken je echter nieuwsgierig naar meer, naar een verklaring waarom mensen hun lippen aan elkaar laten lassen en via pijpjes gaan eten en ademen, wat New Hong Kong nou eigenlijk is. De vele vragen die nooit beantwoord worden, zullen voor sommigen een afknapper zijn, maar ik werd geprikkeld in mijn nieuwsgierigheid. Ze komen echter niet voort uit een gebrek aan wereldbouwen. Alle elementen die verdere verklaring behoeven worden adequaat ingevuld door Russo.

Iets waar sommigen mensen eerder problemen mee zullen hebben is de de drukkende sfeer, een depressiviteit die door de achtergrond verder versterkt wordt. In de boeken gebeuren nare dingen met hoofdpersonen en de goede afloop is zeer betrekkelijk. Als je in een sombere bui bent, kun je beter wat anders lezen. Maar ik ben tevreden over mijn bezoek aan een toekomstige onderbuik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten