zondag 18 juli 2010

Vlugge review.

Urban fantasy is een genre dat goed verkoopt. De covers beloven vaak stoere vrouwen die ass kicken van bovennatuurlijke gevaren. In praktijk krijg je meestal een boeketreeks roman met een sexy vampier/weerwolf als tegenspeler. Het is dus naar om te constateren dat echte Urban Fantasy momenteel verzuipt in de titels die neerkomen op Bridget Jones: Vampire Killer. En dan heb je geluk, ik sloeg laatst de nieuwe Laurel K. Hamilton open en constateerde dat twee van de drie willekeurige geopende passages seks-scènes waren. Statistisch een onwaarschijnlijkheid, zelfs in erotische verhalen.

Maar ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en het eerste deel van Jim Butchers Dresden Files te proberen: Stormfront. De hoofdrolspeler was een man, dus ik hoopte dat het tenminste de bovennatuurlijke detective zou worden die de achterkant beloofde en geen masturbatie-materiaal voor desperate vrouwen. Ik kreeg waar ik op hoopte.

Harry Dresden is een tovenaar in Chicago met een huurachterstand en een moeilijk karakter. Na een droge periode krijgt hij twee klanten tegelijk. Eén is een huisvrouw die haar verdwenen man zoekt. De andere een mysterieuze dubbele moord waarbij het hart in de borst van de slachtoffers lijkt te zijn ontploft. Dresden komt tot de conclusie dat er een zwarte magiër achter deze moorden zit. Al gauw leeft hij in onmin met de politie, de mafia, zijn collega's, terwijl de dader zelf achter Dresden aangaat.

Ik werd aangenaam verrast door een spannende roman die ik achter elkaar uitlas. De karakters zijn wat clichématig, maar nergens stoorde ik mij daar echt aan. De Dresden boeken zijn niet ambitieus, dus hoeven geen literaire acrobatiek te gebruiken. Het deed mij meer denken aan een goede tv-serie en dat is is een compliment als je naar het gemiddelde niemendalletje op de boekenplank kijkt.

Oh, en zijn vrouw Shannon schrijft boeketromans, dus als je geen echte man/vrouw bent kun je misschien die uitproberen.

Geen opmerkingen: