dinsdag 9 november 2010

Over glazen plafond gesproken...

Er zijn heel veel vrouwen die van harde gitaren houden. En dan niet alleen van mietjesmetal als Within Temptation of Evanescence (hoewel ik de laatste eigenlijk wel kan waarderen, maar ik dan dan ook eclectisch), maar ook van echte keiharde herrie. Misschien is de goremetal-scène wat meer mannelijk, maar als je weet dat de helft van de song over het aan stukken zagen van vrouwen gaat, kan ik me voorstellen dat het aantal gedoemde vrijgezellen daar ook hoog zal zijn. Op metalconcerten zijn vrouwen dan ook geen uitzondering en kunnen tegen de helft van de aanwezigen aanzitten.

Female Fronted Metal is het laatste decennium ook gestaag gegroeid. Het is heel normaal als er zangeressen op het podium staan en grunten kunnen ze ook nog wel eens. Nu kom ik aan de kern van het probleem, dat eigenlijk voor rock in het algemeen ook geldt. Waar zijn de vrouwen die iets anders gaan doen dan luisteren of zingen? Die als gitarist of drummer werken. Waarvoor zijn er bandjes die volledig uit mannelijke muzikanten bestaan, met hier en daar een verdwaalde vrouw? Is het dat vrouwen alleen willen zingen of dat mannen ze niet serieus nemen als ze met een gitaar aan komen zetten? Dat vrouwen altijd drama geven geloof ik niet, vanwege de vele stabiele bands met zangeressen.

De bands waarin vrouwen in de meerderheid zijn, kan je al helemaal met een kaarsje zoeken. De enige twee waarvan ik de muziek ken zijn Kittie (begon als nu-metal, tegenwoordig meer hardcore, klinkt allemaal wel lekker, hilarische band-drama op last.fm beschrijving over hun vroegere bassiste die objectief het mooiste lid van allemaal was, en volgens de huidige leden geen bas kon spelen) en Octavia Sperati, dat sinds het vertrek van de zangeres naar The Gathering voor onbeperkte tijd ontbonden is. Overigens gelukkig geen drama hier. Ik weet dat er ergens nog een bandje is dat Drain heet en ik zal nog wel wat gemist hebben. En nee, Rockbitch tel ik niet mee!!! Dit is een magere oogst. Ik begrijp niet dat Elma Drayer daar geen boek over schrijft...

Omdat ik ook nog goede muziek wil promoten en niemand genoeg kan krijgen van metalbands in een kale betonnen ruimteclip, Octavia Sperati:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten