donderdag 29 maart 2012

Verbeelding en ras.

Iedereen kent de kindertekening die elk kind maakt met identieke poppen (eivormige grote romp, klein bolletje erop en uitstekende vorken) die volgens hen duidelijk pappa, mamma en henzelf, of welke andere persoon dan ook uitbeelden. Ja, ze lijken exact op elkaar en wij kunnen het niet bevatten, maar dat kind ziet er toch de persoon in wiens naam ze erop heeft geplakt. Al heel gauw weet je dat mensen nou eenmaal verschillen en proberen de meer getalenteerde tekenaars onderscheidt tussen de getekende figuren te maken.

In onze fantasie doen we dit ook. We geven de figuren uit romans een uiterlijk. Kleur haar, ogen, schedelbouw, een figuur en natuurlijk een huidskleur. En nu gebeurt er iets interessants. Als het niet duidelijk is dat het niet om een blanke gaat, door afkomst, beschrijving of naam, geef ik mijn eigen huidskleur aan de figuren. Ook fantasy en SF-werelden bevolk ik meestal met blanken. Ik kan dit geen racisme noemen, blank is gewoon mijn default huidskleur, waarschijnlijk omdat ik blank ben en ondanks Wilderiaanse angstbeelden, de overgrote meerderheid van de mensen die ik tegenkom. Ik vind dit dus meer een interessant fenomeen dan verontrustend. Ik besef trouwens ook wel dat iemand met een Afrikaanse naam in 4589 mogelijk ook wel blank kan zijn doordat mensen zich nou eenmaal meer mengen. Grappige gedachte.

En toen las ik dit artikel op internet. Iedereen zal wel een poster van de Hunger Games gezien hebben. Nou schijnen heel wat fans op onaangename wijze kennis gemaakt te hebben met het hier boven  beschreven principe. Een paar figuren zijn zwart in de film. Sterker nog, een van de karakters was al zwart in de boeken en werd toch als blank voorgesteld! En nu komt wat ik zo gek vind. In plaats van te denken dat het allemaal wel logisch is, dat in het Amerika van de toekomst er zwarte mensen zijn (hihi, wat naïef van mijn fantasie), worden ze kwaad op de makers van de film. Dit soort onzin is naar mijn mening wel racisme en slecht lezen bovendien.

Uit protest ga ik bij mijn volgende roman in een fantasie-wereld proberen om alle onomschreven karakters in mijn hoofd zwart te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten